[pic=76_1233145157.jpg]Vice-eerste Minister en Minister van Overheidsbedrijven Steven Vanackere rekent er op dat de NMBS en Infrabel zich zullen blijven inzetten om van informatie voor de reizigers een topprioriteit te maken. Reizigers weten dat weersomstandigheden en andere voorvallen een rechtstreeks effect kunnen hebben op het treinverkeer. Minister Vanackere is er daarom van overtuigd dat de treingebruikers begrip kunnen opbrengen voor moeilijkheden op voorwaarde dat zij duidelijk, tijdig en volledig geïnformeerd worden.De resultaten van het voorbije jaar tonen aan dat de toename van de reizigers groter is dan voorzien. Een op het eerste zicht positieve evolutie, maar deze mag niet leiden tot een achteruitgang van de kwaliteit. De reiziger vraagt terecht meer veiligheid, een grotere stiptheid, duidelijke informatie, voldoende zitplaatsen en toegankelijkheid voor iedereen. Het is voor de NMBS-Groep een uitdaging om in afwachting van de geplande capaciteitsuitbreidingen de kwaliteit van de dienstverlening op een aanvaardbaar peil te houden. In de beheerscontracten engageert de NMBS-groep zich om haar klanten beter te informeren. De informatie die vanaf nu in “real time” via internet kan opgevraagd worden over de vertrekuren van de reizigers is volgens minister Vanackere een belangrijke stap in de snelle informatieverstrekking waar terecht om gevraagd wordt. De gebruiker kan via internet de treinen raadplegen die in een station aankomen en vertrekken. Bovendien kan de reiziger als hij het treinnummer ingeeft, te weten komen of zijn trein op tijd is of welke vertraging hij heeft. [b]Deze nieuwe service maakt deel uit van een totaalpakket van maatregelen van de NMBS-groep om de informatie te verbeteren: de verbetering van de aankondigingen in de stations en stopplaatsen, de modernisering van de aankondigingsborden en de professionalisering van de speakers en real time informatie via sms.[/b]http://www.railtime.be